Carl Holthausen is de 'Doc Brown' van Groningen
RTV Noord
23-06-2016
Als je een tijdje naar Carl Holthausen uit Kropswolde luistert dan komt het beeld van Doc Emmet Brown uit de 'Back tot the future' films van ruim dertig jaar geleden naar boven. 'Doc' was zijn tijd ver vooruit en dat geldt ook voor Holthausen op het gebied van energie op basis van waterstof.
Door: Theo Sikkema
De 44-jarige Holthausen is directeur van het gelijknamige bedrijf in Hoogezand, gespecialiseerd in gas en gastransport. Maar Holthausen gaat verder. Hij is betrokken bij de ontwikkeling van de duurzaamste boot van Nederland.
Deze rondvaartboot vaart op waterstofenergie en werd donderdag tijdens het Trans Future Festival officieel gedoopt door gedeputeerde Patrick Brouns. Hij gaat er geruisloos en niet vervuilend mee rondvaren door de wateren van de Stad. De proefvaart ging een stukje geruisloos door het Reitdiep. De provincie financierde mee, evenals Maik van Heerd van het bedrijf Pro Events uit Groningen.
Perfecte energiedrager
Holthausen is de man achter de techniek en wil niets liever dan waterstof een belangrijke bron te maken voor de energie voorziening in Nederland. 'Water is de perfecte energiedrager. We hebben niet in de gaten hoe vervuilend de lucht tegenwoordig nog is. Waterstof is de oplossing voor de hele wereld'.
Er is geen uitstoot van roet of uitlaatgassen, maar slechts van restwater. De algemeen directeur van het familiebedrijf weet het zeker. 'Er is geen ontkomen aan. Stroom gaat spotgoedkoop worden. Er gaat een overschot aan stroom ontstaan en over vijftien jaar betalen we alleen nog de transportkosten'.
'Ach nee he, gas op'
Het bedrijf dat bekend geworden is van de reclame 'Ach nee he, gas op', levert nu nog voor meer dan vijftig procent gas gerelateerde producten als propaan, butaan en campinggas, maar dat houdt ooit op.
Holthausen is een techneut. 'Mijn passie is dingen maken en ontwikkelen. Ik ben van het sleutelen en het in elkaar zetten. We begonnen in 2014 met de aanschaf van een bus in Hamburg. Die hebben we omgebouwd. Hiermee zijn we de waterstofeconomie ingerold. Zo willen we ons als bedrijf ook profileren'.
Waterstofcel lek
Het was overigens kantje boord of de boot die binnenkort door de diepen in Groningen vaart had niet gepresteerd kunnen worden. 'Het was geen gemakkelijk traject. De waterstofcel was lek. Dat is waarschijnlijk tijdens het transport gebeurd. Binnen twee weken is er een nieuwe gemaakt en gisteren deed alles het. Prachtig, want dit is nog nergens in Nederland gebeurd'.
Het lastige is nu nog dat het veel geld kost. De totale investering bedroeg ongeveer 45.000 euro, waarvan Holthausen er 18.500 euro voor zijn rekening nam. 'Alles is nieuw en dan gaat het hard hoor. Financiers die gewoon meedoen, daar heb ik respect voor'.
Begin ontwikkeling is kick
Het is dus geen goedkope hobby. 'Het is nu nog een kleine markt en als je het zwartwit bekijkt zijn we nog vijf jaar te vroeg'. Holthausen was commercieel directeur, maar is nu met een klein groepje medewerkers volop bezig met waterstoftechnologie. Hij gaat daar zelf heel ver in. 'De brandstof in mijn eigen auto meng ik bij met waterstof. De motor zal er kapot aan gaan, maar de uitstoot is wel dertig keer minder. Aan het begin staan van een ontwikkeling dat is mijn kick. Het gaat me niet om geld verdienen'.
Voor wetgeving aan
'Je kan nog zoveel ideeën hebben, maar je hebt early adaptors nodig om ontwikkeling mogelijk te maken', stelt Holthausen vast. Een praktisch probleem waar ze tegenaan lopen is de wetgeving. 'Het vervelende is dat we voor de wetgeving aanlopen. Instanties als de RDW en de scheepvaartinspectie hebben helemaal nog geen richtlijnen. Nu worden we vooral nog tegengewerkt'. Zo is achterop de bus een 25 kilometer bordje geschroefd, omdat niet harder gereden mag worden in verband met wettelijke regels.
Waterstof stip aan horizon
Het bedrijf zelf is al behoorlijk verduurzaamd, zo rijdt het wagenpark op groen gas. 'Maar we willen verder. Waterstof is de stip aan de horizon. Zo willen we het ook op de kaart zetten'. Holthausen houdt zich al bezig met de ontwikkeling van het langer kunnen laten vliegen van drones om percelen land van boeren nauwkeuriger te kunnen screenen en er is zelfs al een oplader voor een smartphone ontwikkeld. Ook zijn er al plannen om tankstations met vulsystemen te ontwerpen. 'Je wordt er bezeten van. De bus is te bewonderen tijdens DelfSail en we gaan ook bij scholen langs om ons verhaal te vertellen'.
'Happy wereld'
Los van de liefde voor techniek, die Holthausen zich via de LTS, MDS en de CNG avondschool eigen maakte, is er vooral ook de intrinsieke drive. 'Ik ben gepassioneerd geraakt door wijlen Wubbo Ockels en zijn boodschap dat we naar een 'happy wereld' moeten. Ik ben ook vader en vind dat ik mijn steentje bij moet dragen. Dat we hier niet zoals in China met mondkapjes rond moeten lopen. Ik ben er erg druk mee en wil graag iets achter laten. Het lijkt me geweldig dat er over tien jaar alleen maar waterstofbootjes rondvaren. De provincie bestelt nu twee waterstofbussen, maar wij waren er het eerst mee bezig!'