Holthausen begint met waterstof
Dagblad van het Noorden
29-10-2015
Holthausen in Hoogezand gaat in de provincie Groningen waterstof als brandstof voor auto's introduceren.
Het bedrijf gaat elektrische auto's ombouwen om ze met een brandstofcel op waterstof te kunnen laten rijden met alleen zuivere waterdamp als uitstoot. Bovendien wil Holthausen onder de merknaam Holthausen NRG Point in de provincie Groningen binnen twee jaar vijf tankstations openen voor groen gas en lng, waarvan er (voorlopig) één ook een vulpunt voor waterstof krijgt. Zo'n openbaar vulpunt voor waterstof staat nu alleen nog in Rhoon bij Rotterdam. De tweede komt als het aan directeur Stefan Holthausen ligt in de provincie Groningen, al weet hij nog niet precies waar.
Kip-ei-situatie
Volgens hem wordt de opkomst van waterstofauto's mede geremd door een kip-ei-situatie. Voor auto's is er geen vulpunt, voor eventuele exploitanten van een vulpunt geen klandizie. ,,Daarom beginnen wij aan beide kanten van de streep'', aldus de directeur. Hij wil de waterstof met stroom van zonne- en windenergie bij het vulpunt zelf produceren. Holthausen denkt een auto op waterstof te kunnen leveren voor zo'n 50.000 euro, inbegrepen de aanschafprijs van de elektrische auto. Het bedrijf heeft inmiddels een kleine bus geschikt gemaakt om met brandstofcel op waterstof te rijden.
Auto's die op waterstof rijden, hebben met elektrische auto's gemeen dat ze geen schadelijke uitstoot hebben. Het bereik van waterstofauto's is echter veel groter (500 kilometer) dan die van elektrische auto's (80 kilometer). Bovendien duurt het afvullen van een waterstoftank net zo lang als van een benzinetank, terwijl het laden van een elektrische auto wel een half uur vergt.
Voor waterstofauto's wordt een grote toekomst voorzien. Slechts Hyundai en Toyota bouwen nu al waterstofauto's in serie, zij het in bescheiden aantallen. Alleen de Zuid-Koreaanse fabrikant brengt zijn waterstofauto op dit moment op de Nederlandse markt voor een kleine 70.000 euro. De prijs van waterstofauto's zal snel dalen als ze in grotere aantallen gebouwd worden, denkt Holthausen. Vooral de benodigde brandstofcel is nu nog duur.
Wachten tot 2023
Het Amerikaanse onderzoekbureau Bloomberg New Energy Finance voorspelt dat waterstofauto's voorlopig nog een zeldzaamheid blijven. Het voorspelde dat er in 2018 in de VS, Japan, Europa en Zuid-Korea gezamenlijk zo'n 7500 van degelijke auto's zullen rijden.
De Nederlandse regering hoopt dat er de komende vijf jaar in Nederland 20 vulpunten en 2000 waterstofauto's komen. Shell maakte onlangs bekend in Duitsland in 2023 een landelijk dekkend netwerk van 400 waterstofvulpunten na te streven. De bouw van de vijf groene tankstations vergt volgens Holthausen een investering van enkele miljoenen euro's. De provincie Groningen draagt 200.000 euro in de kosten bij.