in het nieuws

Autorevolutie in Hoogezand

Dagblad van het Noorden 

31-10-2015

De introductie van waterstof als autobrandstof moet niet worden geremd door een kip-ei-situatie. Dat vindt gasverkoper Holthausen in Hoogezand. Het bedrijf wil niet alleen elektrische auto’s ombouwen zodat ze op waterstof kunnen rijden, maar ook een vulpunt voor deze schone brandstof beginnen...

De introductie van waterstof als autobrandstof moet niet worden geremd door een kip-ei-situatie. Dat vindt gasverkoper Holthausen in Hoogezand. Het bedrijf wil niet alleen elektrische auto’s ombouwen zodat ze op waterstof kunnen rijden, maar ook een vulpunt voor deze schone brandstof beginnen.

Hun grootvader Carl begon na de Tweede Wereldoorlog in Hoogezand met de verkoop van flessen zuurstof aan de scheepswerven langs het Winschoterdiep, nodig voor de las- en snijwerkzaamheden.

‘Kareltje Zuurstof’ zoals hij destijds wel werd genoemd, was daarmee de grondlegger van de Holthausen Groep. Met de kleinzonen Carl (42) en Stefan (37) aan het roer werpt de onderneming zich anno 2015 op als wegbereider voor de duurzame brandstoffen groen gas, lng én –heel revolutionair- waterstof in het personen- en goederenvervoer.

De nieuwste aanwinst van hun bedrijf getuigt van de groene ambities van de broers: een bus met brandstofcel die op waterstof rijdt en slechts zuiver drinkbaar water uitstoot. Het is een toonbeeld van moderne techniek die sterk contrasteert met de  bakfiets waarmee hun opa zijn handelswaar bij de werven bezorgde. De bus is wat de directeuren betreft het begin van de opmars van de waterstofauto.

Stefan: ,,In 2050 zijn ze heel normaal.”

Toen Stefan en Carl het bedrijf in 2000 overnamen van hun vader (ook Carl),telde de onderneming vijf werknemers. De verkoop en distributie

van gas was en is nog altijd de hoofdactiviteit. Inmiddels is het aantal medewerkers vertienvoudigd. Stefan: ,,De groei is gekomen nadat we in Nederland de enige importeur van kunststof glasflessen waren geworden. Die werden ook afgenomen door grote bedrijven. Vanaf zo’n moment zien die je als een serieuze partner. We doen nu de distributie voor grote concerns als BP,

Shell en Linde. We zijn de grootste leverancier van gasflessen in Nederland en marktleider in het Noorden. We verkopen meer dan 700 soorten gas. Per dag zetten we tussen de 2500 en 3500 flessen af. Onze klanten variëren van een slager die een gasbarbecue verhuurt tot multinationals.”

Holthausen ontwikkelde naast de gasverkoop meer activiteiten: de verkoop van gasbenodigdheden, de levering van producten en diensten op het gebied van brandveiligheid en het verzorgen van veiligheidsopleidingen.

De nieuwste poot: het Groengas Centrum, dat benzine- en dieselauto’s ombouwt voor het rijden op groen gas. Het heeft inmiddels ook de techniek in huis om elektrische auto’s geschikt te maken voor het rijden op waterstof. Het bedrijf heeft ook een tankstation voor groen gas.

De groene poot komt voort, zegt Stefan, uit een gedachte die een jaar of zeven geleden bij hem en zijn broer opkwam. ,,We hebben toen gezegd: We gaan voor duurzaam. Het moet afgelopen zijn met de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. Je kunt wel afwachten tot anderen wat doen, maar ik voel zelf de verantwoordelijk te helpen de wereld netjes over te dragen aan nieuwe generaties. Ik heb ook drie kinderen. Als ik het over duurzaamheid heb, gaat het overigens ook over dit bedrijf. Je moet met de ontwikkelingen meegaan om een boterham te kunnen verdienen. De mensen moeten hier kunnen blijven werken. Ik heb mijn vader beloofd te zorgen dat we het predicaat koninklijk krijgen.

Dat gebeurt als je 100 jaar bestaat.” De broers stelden een bedrijfsleider aan voor de dagelijkse leiding van het bedrijf om zich te kunnen toeleggen op de vergroening van de onderneming. Het begon met de geleidelijke ombouw van het wagenpark.

Dat rijdt inmiddels voor zo’n 90 procent op groen gas. Stefan: ,,Ook vrachtwagens. Daarvan wordt wel gezegd: die kunnen niet op groen gas rijden. Nou, dat lukt wel.

We hebben hier hele zware jongens van 460 pk die dat laten zien.”

Door de aandacht voor het groen rijden kreeg het bedrijf ook de elektrische auto’s in het vizier. Stefan:,,Het bereik daarvan is toch beperkt. Ook mensen van ons rijden wel elektrisch. Na 80 kilometer moeten ze toch omschakelen op benzine. Daardoor zijn we op het idee gekomen ze om te bouwen en te voorzien van een brandstofcel en een waterstoftank. Daar kun je wel 500 kilometer mee rijden.’’

Waterstof is in beginsel ook te gebruiken als brandstof voor een verbrandingsmotor.

Voor een redelijke actieradius is dan een enorme tank nodig. Holthausen zet in op de ombouw van een auto met een motor die door elektriciteit wordt aangedreven.

Die ontstaat als een brandstofcel waterstof (uit de tank) verbindt met zuurstof (die uit de lucht wordt gehaald). Het restproduct is zuiver water dat het voertuig druppelsgewijs via de uitlaat verlaat. ,,Zero emission’’, zegt Stefan.

Voertuigen die op deze manier worden voortgedreven, zijn zeldzaam.

De universiteit van Hamburg beproefde de techniek enige tijd in pendelbusjes. Daarvan kocht Holthausen er twee, die het bedrijf bijna geheel ontdeed van hun techniek.

Carl, het technische brein van de twee broers, ontwierp een verbeterde versie van het systeem. De waterstofbus van Holthausen werd op 13 oktober officieel gepresenteerd bij de opening van de energieproeftuin EnTranCe in Groningen door koning Willem-Alexander. Stefan: ,,De koning was zeer geïnteresseerd.

Het was natuurlijk leuk om hem daarover te vertellen.”

Nu wacht de volgende stap: de uitrol van waterstof en auto’s die erop rijden. Stefan: ,,Dan krijg je zo’n kipei-situatie. Want als er geen vulpunt voor waterstof is, neemt niemand een auto die erop rijdt. En niemand begint een vulpunt, als niemand met een waterstofauto rijdt. Daarom beginnen wij aan beide kanten van de streep. “

Het bedrijf zoekt partners die een of meer elektrische auto’s door Holthausen willen laten ombouwen. Stefan: ,,Inclusief de aanschaf van een elektrische auto, kun je voor zo’n 40.000tot 50.000 euro ineen waterstofauto rijden. Dan praat je nog altijd over zo’n 20.000 euro extra om op die brandstof te rijden. Maar je bereik is wel veel groter dan bij elektrisch rijden. Bovendien kost het elektrisch laden van een auto zeker een half uur. Het aftanken met waterstof duurt ongeveer net zo lang als met benzine.”

Het bedrijf wil de komende twee jaar in Groningen vijf groene tankstations bouwen, waarvan één met een vulpunt voor waterstof. Dat vergt een investering van enkele miljoenen, zegt Stefan. De provincie draagt twee ton bij. De directeur prijst de ondersteuning die hij krijgt van GasTerra, Gasunie New Energy, Energy Valley en EnTranCe. Alle vijf Holthausen NRG Points die het Hoogezandster bedrijf wil bouwen, krijgen in elk geval vulpunten voor het inmiddels redelijk courante groen gas en het relatief schone lng (vloeibaar aardgas, dat ook een duurzame en een fossiele variant heeft). Dat wordt door de EU en de regering gepromoot als schone brandstof voor vrachtwagens en schepen. Die moeten daarvoor wel speciaal zijn gebouwd, dan wel aangepast.

De rol van lng is in Nederland dan ook nog heel bescheiden. Stefan: ,,Ook daarvoor geldt het verhaal van de kip en het ei. We beginnen gewoon. We willen gaan voor die duurzaamheid. Bij de stations komen ook geen pompen met fossiele brandstof.’’

De lng zal worden aangevoerd met tankwagens, het groengas komt via het gasnet. ,,De waterstof willen we bij het station zelf produceren door gebruik te maken van elektriciteit, zonnepanelen of windmolens.”

Die elektriciteit wordt gebruikt voor een proces dat feitelijk het omgekeerde is dat zich in een brandstofcel voltrekt. Die wordt gebruikt voor de elektrolyse, waarbij water wordt gescheiden in zuurstof en de waterstof voor de tank. ,,Hoe en waar we het precies gaan doen, staat nog niet helemaal vast. Wat ons betreft blijft het niet bij die vijf. We willen groeien.

We willen met onze groene stations het land in.”

  • Waterstof introductie